20 års Jubileum

Akershus Døves Seniorforening har markert 20 års Jubileum fredag den 13. Mars 2015 i Folkets hus på Strømmen. Det kom 30 personer og det ble et høytidlig / uforglemmelig dag for alle !

Det ble servert nydelige marsipan-kaker / vafler med kaffe og drikke. Bildefremvisning ble vist på et stort lerret og foto album, styre protokoll og kassa regnskap fra 20 års historikk ble lagt bordet til glede for nyssgjerrige medlemmer.

Åpningstale ble holdt av Leder Kjell Nilsen og historie taler ble som naturlig overlatt til tidligere leder Jan Sæter.

Tilslutt ble takketale og overrekkelse av flotte blomster utført av Leder Terje Karlsen.

Hei alle sammen

GRATULERER med 20-årsjubileet.

Det var så koselig å se dere igjen da jeg foreleste om Tora Ågot f. Bråthen og hennes svenske døve ektemann Tor Hjalmar Person den 4. mars. Besøket var absolutt toppen for min del. Når jeg ser at 20-årsjubileet vil bli holdt på Strømmen, sier jeg også dobbelt hurra. Hvorfor?

Jo, Thora Aagot Braathen ble født døv 31. oktober 1898 i Strømmen. Hun hadde en stor døv familie. Hennes døve foreldre var Henrik Johannessen Braathen (1868-1913) og Julie Hansdtr. Haakonstad (1869-1904). De hadde giftet seg den 21. oktober 1897, ett år før Tora ble født. De hadde kjent hverandre da de gikk sammen på Hamar døveskole fra 1883 til de ble konfirmert i 1890.
Siden bodde Henrik og Julie i Strømmen, Skedsmo utenfor Oslo hvor Toras far, Henrik, jobbet som snekker og dreier på trevarefabrikken. De bodde på gården Tørtberg og fikk tre døve barn: Tora Ågot (1898-1982), Gustav Peder (1900-1971) og Anna Marie (1902-1920). Toras mor, Julie, var husmor hjemme, til hun døde av hjerteproblem (eller rettere sagt tuberkulose?) den 30. juli 1904. Etter Julies død giftet Henrik seg på nytt med en døv kvinne, Mathilde Eberhardtsen (født 1883 i Hof, Solør i Hedmark fylke). De giftet seg i De Døves kirke i Kristiania (Oslo) året etter. Mellom 1906 og 1908 flyttet de til Oslo og bodde på Russløksveien 20. Så vidt jeg vet fikk de to, Henrik og Mathilde, felles hørende barn, Martha Henriette (f 1906) og Alfred Andreas (f 1909). Disse hørende barn var altså halvsøsken til de tre døve barn fra Toras fars første ekteskap.

Men huset som hun hadde bodd i på Tørtgård nær trevarefabrikken ved Sagdalselva var revet ned. Isteden var det i 1929 bygd en kirke der. Faren til Tora jobbet på denne trevarefabrikken som i 1884 var blitt anlagt av Christen A. Segelcke og Gabriel Kielland Hauge, sønnesønn av den kjente legpredikanten Hans Nielsen Hauge, som grunnla haugianerbevegelsen. Her ble det lagd dører, vinduer og listverk. Særlig var eksporten stor til Holland, Tyskland, England og Spania. Der var det 37 arbeidere ved bedriften i 1888, og tallet var steget til 60 etter ti år, altså i 1898 da Tora ble født. Tallet fortsatte å stige til omkring 360 i 1919, men bedriften brant ned i 1919, og ble etter det ikke bygd opp til samme størrelse.

Trevarefabrikken hadde skjenket tomt til kirken på Tørtberg. Kirken fikk her en ideell og vakker plass. Da det ble revet, ble materialene brukt til Damhauggården ved Strømsveien. De fleste som bodde der, jobbet på "Trevar’n” som det ble kalt, og det var stort sett bra og solide familier.

Ja, det var på grunn av Strømmen jeg ville fortelle dere om livet til Tora og hennes døve foreldre og døve søsken i hennes fødested, nemlig Strømmen.

Det er absolutt en rik døvehistorie i Akershus. For eksempel på hotellet Los Gods fant jeg ei interessant historiebok om Losby Gods som er til salgs - det koster ca. kr. 369 for et eksemplar, tror jeg. Det står i denne boka om en tunghørt mann, Thomas Sewell var en av de tre personer som eide Los Gods sammen fra 1955 til 1959. De to andre var Thomas Heftye og Thorvald Meyer. Thomas Sewell satt i De døve forenings (i dag Oslo Døveforening) første styre fra 1878 sammen med Balchen, Havstad, Aschehoug, Strangestad og Rosing

Dagen etter foredraget mitt den 4. mars oppdaget jeg tilfeldigvis et gateskilt "Thomas Heftye" i Frogner da jeg gikk fra ODF til Nasjonalbiblioteket. For en liten verden - rart. I slekt med døveprest Kåre Skollerud og hans døve mor som hadde sitt Heftye som fødenavn? Ja, det begynner å bli spennende.

Hva med en mini døvehistorisk vandring i Strømmen når sola smiler til dere?

Ha en fin dag!

Beste hilsen