Vikingfestival i Tønsberg

Akershus Døves Seniorforening i samarbeid med Akershus Døveforening har arrangert busstur lørdag den 10. septemper 2016.

36 påmeldte og 2 tegnspråktolker var med på bussturen til døveskolen på Borre, Åsgårdsstrand, Tønsberg og Nøtterøy. Kjempeflott tur var det for alle og fikk oppleve mye flott underveis.

Avreise fra Lillestrøm Bussterminal.

Vi reiste på gode veier til Borre, med en stopp på Marché Grelland for kafferast.
På Borre ble vi møtt av vår hyggelige guide Tom Zeiffert som fortalte om tidligere Døveskolen på Borre. Etter en interessant historie tok vi den korte turen til idylliske Åsgårdstrand hvor vi ble møtt av guiden som tok oss med på en times byvandring. Åsgårdstrand er en av to byer i Horten kommune, etablert som ladested for ca. 450 år siden på grunnlag av trelastutførsel, skipsbygging og skipsfart. Åsgårdstrand har senere vunnet internasjonal oppmerksomhet som kunstnerby. I dag er Åsgårdstrand et aktivt lite bysamfunn med ca. 3000 fastboende og som fikk sin bystatus 1. januar 2010.
Og så vi besøkte vi Tønsberg Vikingfestival! Vikingbyen Tønsberg, Norges eldste by, har hatt en voldsom oppblomstring av interesse for byens vikinghistorie de siste årene. Det startet med byggingen av en fullskala arkeologisk replika av Osebergskipet, «Saga Oseberg», i full offentlighet ved Brygga i Tønsberg. Nå samlet de vikinginteressen i en festival.
Ingen fast guiding i dag, men det vil hele tiden være guider på eller i nærheten av Saga Oseberg, se www.vikingsaga.no for mer informasjon (program legges ut hver dag framover)
Opphold her fra ca 14-16:00 (Tønsberg Vikingfestival er GRATIS! Ingen inngangsbilletter, verken til markedet, foredrag eller underholdning. Du betaler kun for det du kjøper og de håper du finner mye du har lyst på. Selv om festivalen er gratis vil noen av aktivitetene koste litt. Det gjelder blant annet bueskyting, vikingbåttur og annet som innebærer utgifter for arrangørene.
Vi avsluttet dagen med middag, dessert og kaffe på Borge Hotel før vi mette av inntrykk reiste tilbake til Lillestrøm.