"Verdens eneste døve rapartist"

Det var «Begeistringskonferanse for tegnspråk» på Oslo kongressenter 3. juni, arrangert av Norges Døveforbund, Døvekirken, Språkrådet og Signo.

VG: http://www.vgtv.no/#!/video/82944/han-er-verdens-eneste-doeve-rapper

Signmark (Aka Marko Vuoriheimo) ble født døv i en verden der musikken er for høringen. Han forfulgte sin ble første døve i verden å få en platekontrakt.

Signmarks karriere i musikken startet oversette julesanger å tegnspråk så hele familien kunne synge sammen. Etter se videoer på MTV, besluttet Signmark at en dag sin egen videoer vil være på TV for. Han falt for hip-hop og rap musikk, både på grunn av rytmen og muligheten til å snakke om viktige saker gjennom musikken. Hans drømmer om musikkbransjen ble for mye for noen av hans venner som sa at det er mest latterlige drømmen en døv person kan ha og at musikk er bare for høringen.

Signmark ignorert dem som tvilte på ham, holdt forfølge sin. Med hjelp fra sine venner og en stor gruppe frivillige lansert Signmark verdens første tegnspråk hip-hop DVD i 2006. På release party ble MTV-nyheter filmet foran rad. Signmarks andre album "Breaking the Rules" ble gitt ut av Warner og Signmark ble første døve i verden å få en platekontrakt med en internasjonal musikk etiketten. Signmark ble introdusert til mainstream publikum og media når han ble spurt å delta nasjonale Eurovision Song Contest. De finske ga sin massive støtte til Signmark som kom på andreplass i den nasjonale konkurransen. Signmark har utført over hele verden, i 33 land så langt, for eksempel i Etiopia, Island, Spania, Japan, Brasil og USA. Dokumentarer om ham er gjort om ham i Tyskland, Norge og Ungarn blant andre steder. Konserter er alltid tospråklige. Sangene så langt har vært utført med internasjonale tegnspråk og snakket engelsk. Signmarks unikt og originalt arbeid er ikke ubemerket; flere moderne kulturelle organisasjoner har roste ham og f.eks vant fremragende unge personen av World 2009 prisen. Signmark arbeider for tiden på sin tredje studioalbum og nytt materiale vil bli lansert senere i år.

Signmark sprer hans budskap over sterke beats hvor hardt, lave frekvenser og bass spiller en avgjørende rolle i sin ytelse. Disse elementene hjelpe ham tilpasse rytme som beviser han; musikk er mer enn hva du kan høre! Hip-hop kulturen har også tradisjon strekke grensene for kunst, kultur, politikk og samfunn. Rap går utover musikk, tekster, kultur og språk og hjalp signering samfunnet å finne sin egen stemme. Med musikk og positiv tilnærming ønsker Signmark å endre holdninger til døve. Signmark mener at samfunnet ikke må behandle døve som handikappede mennesker, men som en språklig minoritet av sin egen kultur, samfunn, historie og arv. Verdsette mangfold er svært viktig i dagens grad flerkulturelt verden.

Klikk lenken: http://www.signmark.biz/bio/