Dette er Dalslands kanal

Dalslands kanal består av et perlebånd av store og små sjøer, viker, fjorder och bi-leder som bindes samman av ca 12 km gravd/sprengt kanal. Sjøsystemets totale lengder ca 250 km och strekker sig fra Vänerns vestre side, passerer opp gjennom landskapet Dalsland, videre inn i landskapet Värmland, opp mot norske grensen og inn i Norge. I sjøsystemet finnes 31 sluser fordelt på 17 slus stasjoner. Fallhøyden er totalt 66 meter. Kanalen anses å være en av de vakreste vannveiene i Europa.

Det var til sammen 40 personer fra Akershus døveforening som reiste med turistbuss fra Finn Carlsen AS. Vi har vært heldige med strålende vær og fått oppleve mye under buss og kanalbåt turen, takket være 4 bestilte tolker. Spesielt buss sjåføren fortalte mye om lokale historier og vitser underveis. Det var også servert god middag på kanalbåten under overfarten med gode drinker. Ellers var turen preget av gode opplevelser fra naturens beste side !